Skip to main content

Details vakbekwaamheidsopleiding bestuurder zelfrijdende hoogwerker

Wat is een hoogwerker-schaarlift:

Een schaarlift heeft een verrijdbaar onderstel en een werkplatform dat enkel een verticale beweging kan maken. Het toestel kan enkel op een vlakke ondergrond gebruikt worden. De bediening is relatief eenvoudig.

Wat is een hoogwerker-knikarm:

Een knikarm heeft een verrijdbaar onderstel en een werkplatform dat zowel verticale als horizontale bewegingen kan maken. De bediening is complexer dan die van een schaarlift.

Inhoud:

Deze opleiding omvat 3 uur theorie in groep en 2 tot 12 uur praktijk per deelnemer.

Theorie:

  • Wetgeving
  • De basiskennis van de wetgeving kennen: ARAB, Codex, aansprakelijkheden en verantwoordelijkheden.
  • Risico’s en ongevallen
  • Risico’s eigen aan toestellen en ruimte kunnen vaststellen, analyseren en controleren.
  • Veiligheidsvoorschriften
  • Kennen van de veiligheidsvoorschriften zoals daar zijn: veilig in- en uitstappen, maximaal platformbelasting, binnen het werkplatform blijven, elektrocutierisico, omgevingsrisico’s (vb. oneffen, onverhard terrein, smalle plaatsen, hellingen, beperkte zichtbaarheid), dragen van valbeveiliging, afbakenen van de werkplaats, signalisatie, regels bij het rijden, risico’s afknellen ledematen, risico’s batterijen. Diverse types en keuringsvereisten
  • Verschillende types van hoogwerkers + keuringsvereisten
  • Kennis van structuur van de telescooparm: hoofdarm, telescoopdelen, jibarm, riser, stabiliteitsregels, kantelmoment, vluchthoogte diagram, inwerking van dynamische krachten.
  • Invloed van de wind op de hoogwerker. Types aandrijvingen.
  • Bedieningsorganen
  • Gegevens kenplaat, pictogrammen, remsysteem, besturingssysteem, noodstop, dodemansbediening, nooddaalinrichting, ontwerp van het werkplatform, lastmoment begrenzer, gyroscoop, hulpmiddelen horizontale opstelling.
  • Startcontrole
  • De elementen kennen waaruit de startcontrole bestaat: meldingsplicht en procedure buiten dienst stelling, controle optische en akoestische signalisatie, controle vloeistofniveau’s, schade aan het toestel, controle van de banden, batterijlader, functionele test van het toestel, test van nooddaalinrichting, lekkages hydraulisch systeem.
  • Veilig werken
  • Laaddiagram, stabiliteit en lastmomentbegrenzer. Weten hoe het toestel veilig te gebruiken, tot welke hoogtes en hellingshoeken. Weten welke controles en handeling uit te voeren bij het einde van het werk (parkeren, opladen batterijen, bijtanken)

Praktijk:

  • Dagelijkse inspectie juist kunnen uitvoeren, herkennen van gevaarlijke defecten en ze melden
  • Keuringsdocumenten controleren
  • De veiligheidsregels toepassen
  • Een veiligheidsgordel juist leren gebruiken
  • Bedienen van het nooddaalsysteem
  • De bedieningsorganen correct kunnen gebruiken
  • Batterijen kunnen aansluiten en ontkoppelen
  • Een goede rijtechniek hanteren: vooruit, achteruit, draaien, parkeren.
  • Volgende manoeuvres kunnen uitvoeren: draaigedrag en bochtenwerk voor- en achteruit, passeren nauwe doorgangen, een object naderen in de hoogte, aftoppen naar maximale vlucht, juist gebruiken van de telescooparm, kunnen schatten van afstanden, diepte en hoogte.
  • Orde en netheid toepassen (vb. werkplatform, vallende voorwerpen)
  • Het toestel veilig kunnen opstellen
  • Het gebruik van de noodbediening
  • Rijden (op hoge/lage snelheid ), gecontroleerd manoeuvreren, platform op maximale hoogte brengen, rijden in hoogst toegelaten positie, platform naar beneden in ruststand

Wat onze klanten zeggen